Wednesday, November 11, 2009

Cupping @ Berbekam



Minggu lepas, saya berbekam kerana selalu saja rasa pening, terutama bila menghadap komputer, mengantuk dan sakit kepala bila lepas makan dan ini tanda-tanda darah tinggi dah mari. Saya ni penakut sikit dengan doktor, kalau tak betul-betul demam, saja-saja nak pergi jumpa doktor, memang jauh panggang dari api. Jadi, bila tanda-tanda penyakit ni dah datang, maka tidak lain dan tidak bukan saya berbekam atau cupping. Sebagai rujukan di bawah diambil dari satu laman web tentang cupping ataupun berbekam.



What is Cupping


Cupping is a method of treatment in which a jar is attached to the skin surface to caurse local congestion through the negative pressure created by introducting heat in the form of an ignited material. This type of treatment has been practise by the chinese and the Arab for thousand of years.In Malay this practice is known as 'BEKAM' and in Arabic the called 'AL-HIJAMAH' while in China 'gua-sha'. In Arabic this method of therapy was popularised by our propet Muhammad S.A.W ( 570-635 )A.D as state in many Hadith.
The Saying of Prophet Muhammad sawRasullullah saw said," Jibrail alaisalam repeatedly emphasised upon me to resort to cupping to the extent that I feared that cupping will be made compulsary." - Jamul' Warsaii p.179.




Pengalaman


Sebenarnya, saya telah beberapa kali berbekam - mengeluarkan darah dengan Pak Ngah Haris di Seksyen 19 Syah Alam. Dulu saya fikirkan bekam pakai tanduk kambing gurun, seorang dukun atau orang tua menyedut tanduk tu, kemudian keluarlah darh beku dari bekas hisapan pak dukun tu. Tempat bekam yang utama di kepala. Kepala dibotakkan ikut saiz tanduk, dituris dengan pisau cukur dan disedot le darah tu.




Tapi, bekam yang dibuat oleh Pak Ngah Haris tak le sebegitu. Beliau memakai mesin penyedut, menggunakan alat turisan (sebenarnya bukan dituris, tetapi dicucuk dengan benda tajam, macam pisau bedah hospital). Kemudian cup yang divacumkan ditekap ke bahagian yang telah terbit darah tadi. Hasilnya, darah akan keluar dan terasa kelegaan pada kepala, tengkuk, pelipis kiri dan kanan, bahagian belakang dan belikat. Bagi saya, inilah kaedah yang berkesan untuk hilangkan stres.

Foto sebelah: terdapat percikan darah di bahagian atas dalam mangkuk, kerana apabila mangkuk ditekapkan, sedutannya menarik darah. Tapi tak semua mangkuk memercikan darah.
Lebih kurang 20-30 minit, mangkuk bekam dicabut dan darah yang beku seperti jeli dibuang dari badan. At the moment mangkuk ditanggalkan, badan terasa amat ringan. Beberapa foto tentang bekam darah disertakan. Pak Ngah sesekali tidak akan membekam bahagian kepala atau tengkuk, alasannya darah kotor hanya di belakang, nabi berbekam di belakang dan ketiga beliau takut terkena saraf yang terlalu penting di kepala. Silap haribulan boleh nyanyuk . So, beliau tak membekam di bahagian kepala. Jumlah bekam -biasanya 5 spot saja, kalau diminta lebih, beliau akan buat 7 cupping. Tapi saya nasihatkan agar tak buat 7 bekaman sebab badan akan rasa lemah sedikit.


Kata orang, bekam akan meninggalkan kesan ketagih. Bagi saya setiap 6 bulan saya pasti berbekam, bukan pasal ketagih tapi rasa lega yang tak boleh lawan mana-mana pengubatan moden. Foto sebelah adalah darah beku macam jeli yang dikeluarkan daripada bekas bekaman.
Tahap kesakitan, tak lah sakit mana, bahkan rasa perit di bahagian belikat khususnya menambahkan umphhhh dan ke"sedapan" berbekam. Ingin mencuba, cubalah.




No comments:

Post a Comment